Inwoonster Appelscha slachtoffer bankhelpdeskfraude

Archieffoto 112Stellingwerf

APPELSCHA – Een inwoner van Appelscha is dinsdagmiddag 5 maart slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude. Het voorval vond aan de Zuider Es plaats tussen 15:00 uur en 16:30 uur.

Volgens de politie is het slachtoffer gebeld door een bank. Er zou geld zijn overgemaakt naar een buitenlands rekeningnummer. Om dit probleem op te lossen, is er iemand “van de bank” naar de woning gestuurd om de slachtoffer hierbij verder te helpen. Eenmaal aan de deur, vertelde de man dat er een inbraak had plaats gevonden in de buurt. Hierbij zouden gouden sieraden zijn weggenomen. De sieraden van de bewoonster moesten worden geregistreerd voor het geval dat… Nadat deze geregistreerd zouden zijn bij de bank, zou de medewerker weer contact opnemen.

U raad het al, dit is niet meer gebeurd… Ook de bankpas en andere waardevolle spullen van het slachtoffer zijn afhandig gemaakt door de oplichter.

Babbeltrucs
Dagelijks worden mensen misleid door babbeltrucs. Hierbij doen oplichters zich voor als medewerkers van legitieme instanties zoals banken, nutsbedrijven of zelfs de politie. Met overtuigende verhalen worden bankpassen, sieraden en contant geld afhandig gemaakt. De verhalen klinken overtuigend, soms omdat oplichters over informatie beschikken waarvan je niet verwacht dat ze die hebben. Oplichters zijn uiterst behendig in wat ze doen. Voorkom dat u slachtoffer wordt en laat onbekend bezoek niet binnen en geef nooit waardevolle zaken aan iemand die je niet kent. Bij enige twijfel, bel zelf de instantie waar deze persoon van beweert te zijn. Klopt het niet, bel dan direct 112. Praat over deze gevaren met naasten, en vooral met ouderen en kwetsbare in je omgeving. Door jouw gesprek kan je een ander wellicht bedachtzaam maken op deze slimme maar slinkse vorm van oplichting!

Kijk voor meer informatie op de website van VeiligBankieren.